SASO

Nyt om Auditions

Tilmeldingen til vores 2017-auditions er lukket.

Fik du ikke tilmeldt dig? Skriv hurtigst muligt til fso@sag.dk og hør om dine muligheder.

Årets auditionsdage er :
Tirsdag den 22. august (i Malmö og kun for elever fra Malmö Latinskola)
Onsdag den 23. august (Sankt Annæ Gymnasium)
Torsdag den 24. august (Sankt Annæ Gymnasium)
–  alle dage efter skoletid

Herunder kan du læse om de generelle retningslinjer for auditions og optagelse i SASO. Skulle du have spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os på saso@sag.dk

Retningslinjer for optagelse i SASO

Auditions for alle symfoniske instrumenter – herunder harpe og klaver –  bliver holdt hvert år i august. Skulle der i løbet af en sæson blive pladser ledige, annonceres dette særskilt.

Der vil i november blive arrangeret en ekstraordinær audition for nye strygere.

Alle pladser i SASO besættes efter audition, hvor man skal vise et vist instrumentalt niveau. Orkestret besættes som udgangspunkt med et ubegrænset antal strygere og med solistisk besætning på træ- og messingblæserpladserne.

Man kan godt blive medlem af SASO uden at spille med i orkestret – man kan blive optaget i det såkaldte SASO-CREW, der blandt kommer står for fotoopgaver, videoopgaver, lydoptagelser, social-media, opgaver af journalistisk karakter og en masse andre ting.

 

STRYGERE
Alle nye strygere skal til audition. Bliver man som stryger optaget i orkestret, har man i realiteten pladsen til man stopper i orkestret.

Vil man skifte fra 2. violin til 1. violin skal man melde sig til audition, men man kan ikke miste sin plads i orkestret.

Fra 2017 skal alle 1.g MGK-strygere spille i SASO. Selvom de er sikret en plads i orkestret, så skal de alligevel tilmelde sig audition, som for deres vedkommende bliver en pult-placeringsprøve.

Som stryger behøver man ikke være elev på Sankt Annæ Gymnasium for at søge optagelse i orkestret.

 

TRÆ-, MESSINGBLÆSERE, HARPE OG KLAVER
For træ-, messingblæsere, harpe, klaver og slagtøj gælder det, at man har pladsen i én sæson, hvorefter man går til audition igen på lige fod med nye ansøgere til pladserne.

Som udgangspunkt besættes pladserne med skolens nuværende elever, men er der behov for supplement i en eller flere af instrumentgrupperne, kan man som tidligere elev fortsætte i symfoniorkestret i en kortere eller længere periode. Dette aftales med orkestrets ledelse i hvert enkelt tilfælde.

Efter behov kan pladser  på harpe og klaver og i  træ-, messing- og slagtøjsgruppen besættes med medlemmer, som ikke er elever på Sankt Annæ Gymnasium.

 

SASO-CREW
Spiller man ikke et symfoniorkesterinstrument, eller er man ikke blevet optaget på sit instrument, kan man stadig blive medlem af SASO.
Man kan blive medlem af SASO-CREW, hvis man på anden vis kan bidrage til arbejdet omkring orkestret og omkring orkestrets aktiviteter.
Man kunne arbejde med f.eks. PR (foto, video, lyd, socialmedia) eller rent teknisk (sceneopstilling, logistisk arbejde, billetsalg etc).

Hvis du kan noget, som ville komme orkestret til gavn, så tilmeld dig audition – du skal ikke til en egentlig audition, men du skal bruge samme skema som musikerne.
I skemaet under  *lærer skriver du bare ingen og under *tidligere orkestre/ensembler skriver du bare, hvad I har har af erfaring indenfor det, som I tilmelder jer med.

Man skal være elev på Sankt Annæ Gymnasium for at være med i SASO-CREW.

HVAD SKAL JEG SPILLE?

Alle skal spille et solostykke samt skalaer, og man kan blive hørt i en lettere prima-vista-opgave.
Træ- og messingblæsere skal endvidere spille orkesteruddrag som fra 1. august kan downloades her på siden.

 

SOLOSTYKKE
Sørg for at finde et stykke, der viser din tekniske side og din lyriske side. Solostykket spilles uden akkompagnement og må maks tage 3. minutter.

 

PRIMAVISTA
Du vil blive bedt om at spille et lille stykke musik, som du aldrig har set før. Vi giver dig denne opgave for at teste dine nodelæsningskundskaber.

 

SKALA
Du skal spille 1 dur og 1 mol-skala efter eget valg.
Træ- og messingblæsere 1-2 oktaver.
Strygere og Marimba 2-3 oktaver.

 

SÆRLIGT FOR SLAGTØJ
Du kan vælge at gå til audition på pauker og lilletromme eller på lilletromme, pauker og marimba.
SASO stiller instrumenter til rådighed, men du skal selv sørge for køller og stikker.

 

LILLETROMME
Et forberedt solostykke eller etude (se ovenfor)
Primavista-spil (se ovenfor)

 

PAUKER
Et forberedt solostykke eller etude (se ovenfor)
Primavista-spil (se ovenfor)

 

MARIMBA
Et forberedt solostykke eller etude (se ovenfor)
Skalaspil (se ovenfor)
Primavista-spil (se ovenfor)

 

SÆRLIGT FOR HARPE
Skolen stiller en harpe til rådighed.

ORKESTERUDDRAG FOR BLÆSERE

Udover solostykke, primavista og skalaer skal træ- og messingblæsere også spille et tilstillet orkesteruddrag.
Hvis du synes, at nogle af orkesteruddragene er lidt for svære, så forbered dem så godt du kan og giv et bud på det.

FLØJTE
Ansøgere på fløjte skal forberede alle orkesteruddragene. Ansøgere der både søger fløjte og piccolo behøver kun at forberede 2 uddrag udover piccolofløjteuddraget.

– klik her for at downloade uddragene for fløjte


PICCOLOFLØJTE
Ansøgere på piccolofløjte skal forberede alle orkesteruddragene. Ansøgere der både søger fløjte og piccolo behøver kun at forberede 2 fløjteuddrag udover piccolofløjteuddraget.

– klik her for at downloade uddragene for piccolofløjte


OBO
Ansøgere på obo skal forberede alle orkesteruddragene. Ansøgere der både søger obo og engelskhorn behøver kun at forberede 2 uddrag udover engelskhornuddraget.

– klik her for at downloade uddragene for obo


ENGELSKHORN
Ansøgere på engelskhorn skal forberede alle orkesteruddragene. Ansøgere der både søger obo og engelskhorn behøver kun at forberede 2 obouddrag udover engelskhornuddraget.

– klik her for at downloade uddragene for engelskhorn


KLARINET
Ansøgere på klarinet skal forberede alle orkesteruddragene. Bemærk, at der både er uddrag for A- og Bb-klarinet.

– klik her for at downloade uddragene for klarinet


FAGOT
Ansøgere på fagot skal forberede alle orkesteruddragene.

– klik her for at downloade uddragene for fagot


HORN
Ansøgere på horn skal forberede alle orkesteruddragene. Bemærk, at der skal transponeres, da de to første uddrag står noteret for E horn. Det sidste uddrag er for F horn.

– klik her for at downloade uddragene for horn


TROMPET
Ansøgere på trompet skal forberede alle orkesteruddragene. Bemærk, at der skal transponeres, da det første uddrag står noteret for E trompet.

– klik her for at downloade uddragene for trompet


BASUN
Ansøgere på basun skal forberede alle orkesteruddragene.

– klik her for at downloade uddragene for basun


BASBASUN
Ansøgere på basbasun skal forberede alle orkesteruddragene.

– klik her for at downloade uddragene for basbasun


TUBA
Ansøgere på tuba skal forberede alle orkesteruddragene.

– klik her for at downloade uddragene for tuba

———————————————————————————–

AUDITIONS-TIPS FRA DEN ANDEN SIDE AF BORDET

  1. Læs retningslinjerne og kravene grundigt. Det giver et dårligt indtryk, hvis ikke ansøgeren f.eks. ikke ved, at der skal spilles skalaer.
  2. Øv dig også på selve auditionsituationen. Spil en prøve-audition for din lærer, dine venner eller din familie.
  3. Sørg for at få en god nats søvn op til auditionsdagen
  4. Kom til auditionstedet tidligt – tidligt! Du vil ikke komme i sidste sekund eller for den sags skyld for sent. Hvis du kommer for sent, kan det trække din bedømmelse ned.
  5. Ved at komme tidligt kan du indsnuse atmosfæren, inden du skal ind og spille, og det hjælper på nerverne! Måske kan du også få opvarmningslokalet i længere tid. Det er vigtigt at være varmet godt op inden du skal ind og spille.
  6. Det er en god idé at stemme i starten af din opvarmning og i slutningen af din opvarmning. Det er ikke sikkert, at der tid til at stemme inde til selve auditionen.
  7. Gå ind af døren med selvtillid og SMIL! “Showet” starter det sekund, at du træder ind ad døren. Hils gerne på os, så du skaber kontakt med det samme.
  8. Tag en dyb vejrtrækning inden du skal spille – det hjælper dig til at få pulsen lidt ned.
  9. Efter din audition bør du fejre dig selv for en flot udført audition!

 

TIPS TIL SOLOSTYKKET

  1. Find et stykke som viser dig fra din aller bedste side
  2. Spil med stor dynamisk kontrast. Spil ikke den samme dynamik hele vejen igennem
  3. Overdriv artikulationen. Vi skal kunne høre, hvad der står på nodepapiret!
  4. Spil med din bedste klang.
  5. Det vigtigste råd – sørg for at formidle musikken. Find frasen – spil frasen – vis frasen! Fortæl historien i musikken via dit spil! Vi elsker, når der kommer et musikalsk bud på tingene.

 

TIPS TIL PRIMAVISTA

  1. Du skal elske primavista! En del mumler til deres audition, at de hader primavista – dum kommentar! Elsk primavista!
  2. Hvis du elsker primavista vil du omfavne tonerne og musikken meget nemmere. Øv primavistaspil med din lærer!
  3. Når du får primavistaopgaven så husk at checke: tempo, taktart, toneart og fortegn. Er du i tvivl om tempoet, så spørg os.
  4. Spil første tone og læs så stykket igennem inden du spiller det. Brug 5-10 sekunder på det. Hvis du bruger for lang tid, så bliver vi lidt utålmodige.
  5. Hvis du spiller forkert – LIGEMEGET, bare sørg for at komme videre. Efter du har spillet primavistaopgaven igennem, kan du fortælle os, hvor du spillede forkert.

 

TIPS TIL ORKESTERUDDRAG FOR BLÆSERE

  1. Forbered disse som var det dit solostykke. Læs tipsene herover
  2. Lyt til forskellige indpilninger, så du ved, hvordan det forventes, at det skal spilles.